Saturday 13 August 2011

TENTANG CHENG HO...~

Cheng Ho atau Zheng He (1371-1433), juga dikenali sebagai Ma Sanbao  atau  Haji Mahmud Shamsuddin, adalah seorang pelaut Cina Hui, penerokalaksamana diplomat dan armada, yang mengetuai pelayaran ke Asia Tenggara, Asia Selatan, Timur Tengah, dan Afrika Timur.


KEHIDUPAN CHENG HO

Cheng Ho pada awalnya diberi nama  'Ma Hedan lahir pada tahun 1371. Dikenali juga sebagai Mǎ Sān BǎoCheng Ho adalah anak kedua daripada keluarga Muslim yang juga mempunyai 4 orang adik- beradik perempuandari Kunyang, ( sekarang dikenali sebagai Jinning) tepat di sebelah selatan Kunming berhampiran sudut barat daya Tasik Dian di Yunnan.
Cheng Ho merupakan ciut atau 'great great great grandson' kepada Sayyid Ajjal Shamsuddin Omar, seorang Parsi yang telah berkhidmat dalam pentadbiran dalam Empayar Mongolia serta  pernah dilantik sebagai gabenor Yunnan ketika di  peringkat awal Dinasti Yuan. Kedua-dua datuk dan moyangnya membawa gelaran Haji, yang menyatakan bahawa mereka telah menunaikan ibadah haji di  Mekah. Moyangnya bernama Bayan dan berkemungkinan pernah menjadi sebahagian daripada anggota pasukan kubu pertahanan Monggol di Yunnan.
Pada  1381, tahun ayahnya telah dibunuh, ekoran daripada kekalahan Utara Yuan, sekumpulan tentera Ming telah dihantar ke Yunnan untuk mengalahkan tentera Mongol yang setia kepada Baslawarmi ketika pembukaan Ming di Yunnan. Ma He yang berumur 11 tahun, ditangkap oleh tentera Muslim Ming, Lan Yu dan Jeneral Fu Youde dan dijadikan sida-sida. Beliau kemudiannya dihantar ke Istana Maharaja dimana beliau telah diberi gelaran Sān Bǎo atau ‘3 Permata’. Cheng Ho kemudiannya menjadi penasihat kepada Maharaja Yong Le (pemerintahan 1403-1424 masihi), serta membantu baginda mengalahkan Maharaja sebelumnya, iaitu Maharaja Jianwen. Untuk  membalas jasanya, beliau telah diberi nama Zheng He atau Cheng Ho oleh Maharaja Yong Le.
Pada  1425, Maharaja Hongxi telah melantik Cheng Ho menjadi Pembela NanjingPada 1428,  Maharaja Xuande telah  memerintah beliau untuk melaksanakan  pembinaan patung megah buddha sembilan-tingkat Candi Da Baoen di NanjingPada 1430,  beliau telah dilantik untuk memimpin ekspedisi ketujuh dan terakhir  ke "Lautan Barat". Cheng Ho telah meninggal dunia ketika dalam perjalanan terakhir armada itudalam perjalanan kembali setelah armada  itu sampai ke Hormuz pada 1433


...PETA EKSPEDISI ARMADA CHENG HO...
.

1 comment:

Anonymous said...

super duper cool. Alhamdulillah.